
Free media on the scaffold
Barents Media Freedom 2019



The Barents Observer is a journalist-owned online newspaper that covers the Barents region and the Arctic 
with daily news reports about regional developments, including climate change and environment, energy and 
industry, civil society, politics, national security and indigenous peoples. The newspaper’s core values are 
freedom of speech and support for democracy. It publishes in English, Russian and Chinese, and operates in 
line with the Norwegian Code of Ethics of the Press as well as the principles on the Rights and Duties of the 
Editor.

The Barents Observer takes the pulse on regional mass media and in 2017 published the report “Journalism 
in the Borderland. Barents Media Freedom 2017”. In 2016, it published the report “Barents Observer - Pro-
sessen” (in Norwegian), the story about how Norwegian regional politicians tried to halt the editorial free-
dom of the only Norwegian online newspaper published in Russian.

www.thebarentsobserver.com

newstips@thebarentsobserver.com 
@BarentsNews

Published with support from Fritt Ord

Authored by Atle Staalesen 
Frontpage photo by Atle Staalesen

Atle Staalesen is journalist and Publisher of the Independent Barents Observer. In 2002, he founded the 
newspaper and was editor until 2009. He took part in its reestablishment as an independent and non-profit 
stock company in 2015 and is today one of two owners. Atle has a degree in Russian studies from the Uni-
versity of Oslo and studied journalism at the Moscow State University. 

Kirkenes, 2019 
The Independent Barents Observer 

atle@thebarentsobserver.com
@atlestaalesen

http://www.thebarentsobserver.com
mailto:atle@thebarentsobserver.com


Preface. Journalism in region of change
Wide stretches of land along Arctic coasts, sparse populations in the remotest parts of the continent.  
The Barents region and the Arctic are among the most quiet edges of the world. But behind the 
beauty and innocence of the landscapes is an area of troubling change. 

This is a «Territory of Dialogue», the Russian Government highlights in its bi-annual Arctic confe-
rences attended by President Putin and the top brass of the country’s political and economic elite. 
But the actual situation shows that the Arctic is today not a region with smooth and easy talking 
between nations. There is less dialogue across the borders. 

Divides in the fundamental construction of societies are growing. Russian state-building is increas-
ingly at odds with the value systems of European neighbors. Proponents of human rights, freedom 
of speech and press freedom are under pressure and advanced state-sponsored disinformation ef-
forts are seeping into the consciousness of people not only in Russia, but also across the borders to 
neighboring Scandinavia.  

The Barents Observer is itself an example of repressive policies supported by Russian authorities. 
As we show in this report, the actions aimed against the small newspaper based in Kirkenes, Nor-
way, is illustrative for current developments in Russia and cross-border relations in the Barents re-
gion. 

It is a time of growing pressure against free and independent media. It has come to the North, and 
regional journalists are increasingly feeling the chill.



Time for execution 
«We have to limit the freedom of speech in 
Russia,» says Dmitry Kiselyov as he distinc-
tively articulates in front of the cameras in his 
weekly TV show on state channel Rossiya1.1

It is Sunday evening in October, and the prime 
target in this week’s program is Aleksey Kras-
ovsky, the film director that has made headlines 
with his comedy about life in Leningrad during 
the second world war. The film 
«Prazdnik» (The Party) tells the story about a 
wealthy family celebrating New Year’s eve in 
1942 with plenty of foods and drinks in the 
midst of a city with a starving and dying popu-
lation. 

It touches on Russia’s dramatic 20th century 
war history and the 900 day long siege of the 
country’s second biggest city. It is definitely 
not a topic for a comedy, Kiselyov makes clear 
and spends almost 20 minutes of the program 
on his attack on the film maker.

However, Kiselyov’s message this evening 
goes far beyond Aleksey Krasovsky. According 
to the TV host, who is also General Director of 
the powerful state media company Rossiya Se-
godnya, the Krasovsky film illustrates the need 
to narrow down the freedom of speech and 
freedom of expression in Russia. 

We are not talking about censorship, but about 
restrictions, Kiselyov explains. And it should 
not be arranged administratively, but rather as a 
cultural process based on a set of «internal mo-
ral bans.» 

After all, Kiselyov argues, there is today too 
much freedom of speech in Russia. «Actually, 
here in Russia, we truly have a wider scope of 
freedom of speech than in any other country in 
the world.» 

As the program draws towards an end, he cryp-
tically wraps up his message with the words of 
Dostoyevsky. «Endlessness above and end-

lessness below. […] The Russian mind is so 
wide-reaching. I would narrow it down.» 

«Agree with me,» Kiselyov self-confidently 
says to his viewers, «this still applies today.»

«Renounce your freedom»
The film by Aleksey Krasovsky is far from the 
only film in today’s Russia that has come under 
attack by the authorities and state media. A 
government blacklist includes a number of 
movies, several of them banned because of 
their lack of coherence with ruling state inter-
pretation of history or contradictions with the 
the country’s system of so-called «traditional 
values».

The freedom of the filmmakers, as well as ot-
her representatives of culture, arts and the 
media must be «narrowed down», Kiselyov 
argues. And he does not hesitate to use his pri-
me time TV show as a scaffold for verbal lyn-
ching of opponents.

The quotes by Dostoyevsky used in the Sunday 
evening show on Rossiya Segodnya are taken 
from the book about the Karamazov Brothers. 
And Kiselyov, by using them, appears to take 
the role as the Grand Inquisitor from that same 
book. 

In Dostoyevsky’s story, the Grand Inquisitor 
challenges Christ who has return to the world, 
to 16th century Spain. The old inquisitor has 
over the years put hundreds of wrong believers 
and «heretics» — the dissidents of that time — 
on fire on the central square of Sevilla, and 
now detains Christ and confronts him with a 
long speech about the Church and its battle 
against people’s «rebellious» strive for free-
dom of conscious.

For the inquisitor, Christ’s message of about 
human dignity, equality and free will are key 
threats to the church and its power over the pe-
ople.

 https://www.vesti.ru/doc.html?id=3074178#1



«With us, all will be happy and will no more 
rebel nor destroy one another as under Your 
freedom. Oh, we shall persuade them that they 
will only become free when they renounce 
their freedom to us and submit to us.»

Of course, most people will dispute the de-
scription of Dmitry Kiselyov as a ‘grand inqui-
sitor’ of today’s Russia. But, still - surely - Ki-
selyov will hardly himself dispute his mission 
of trying to lambast the world views of Russian 
opposition groups and foreign liberals.

Bolstering state media
Since he was appointed to the post as general 
director of Rossiya Segodniya in late 2013 
Dmitry Kiselyov has repeatedly attacked alter-
native views and liberal opponents with rude 
force. Among the groups that has felt his disp-
leasure are gays, who he suggests should be 
banned from donating blood, sperm and organs 
because they are «unsuitable for continuation 
of life», and also the liberal-minded and inde-
pendent media houses Novaya Gazeta and 
Echo Moscow.  2

Pressure is growing on representatives of Rus-
sian contemporary culture, and state media 
with Dmitry Kiselyov in the forefront is lead-
ing the attacks. A variety of representatives of 
contemporary Russian culture has felt the 
wrath of the TV host.

Following the arrest and subsequent house ar-
rest of theatre director Kirill Serebrennikov in 
2017, TV host Kiselyov made clear that the 
performances of Serebrennikov «offers nothing 
but forgery, substitution and vulgarity.» Accor-
ding to Kiselyov, the experimental theatre 
shows of Serebrennnikov do not really include 
anything new and experimental, but rather re-
presents «another system of values».3

Media house Rossiya Segodniya was establis-
hed as part the Kremlin’s bid to beef up the 

role of its state media, and the main mission of 
the new company was to propagate information 
about Russian state policy to audiences abroad. 
News agency RIA Novosti, and later also new 
multi-language service Sputnik, were incorpo-
rated.

Billions of government rubles poured into the 
company, and Kiselyov became one the key 
mouthpieces of Vladimir Putin and his regime.

The powerful Russian media leader is a man of 
big knowledge about the Nordic countries.

He graduated at the Leningrad State University 
with a degree in Scandinavian languages in the 
late 1970s and subsequently gained his first 
media experiences in the Norwegian-language 
department of state Soviet broadcaster Gostele-
radio (State Television and Radio) from where 
the young Kiselyov weekly propagated Soviet 
messages to listeners in Norway. He also short-
ly worked as correspondent in Oslo.

By 2014 he had come in charge of the most 
powerful media organisation in the country 
since that very Rosteleradio.

Narrowing the rights
The «narrowing down» of civil liberties, as 
proposed by Kiselyov, has been going on gra-
dually in Russia for the past two decades, and 
the state media companies are today at the 
forefront of developments. In well orchestrated 
moves, the Kremlin works with legislators and 
state media to streamline developments

In their focus are not only film makers, but also 
artists, journalists, and the population as such.

Several federal laws have prepared the ground 
for more censorship and surveillance. A 
growing number of undesired internet sites and 
regime-critical contents are branded as «extre-

 https://youtu.be/97Ev__DWNBg 2

 https://youtu.be/a43rBFpRfgI3

https://youtu.be/97Ev__DWNBg
https://youtu.be/a43rBFpRfgI


mist» and unlawful and have been blocked and 
made unavailable to Russian audiences.

A spearhead in the development is the Federal 
Service for Supervision of Communications, 
Information Technology and Mass 
Media (Roskomnadzor), a unit under the Mini-
stry of Telecom and Mass Communication, that 
is now cracking down on both domestic and 
foreign media. Both in the big cities and in the 
regions, Roskomnadzor officials take aim at 
the few remaining independent news compa-
nies and overwhelm them with fines and law 
suits.

In Murmansk, one of the latest targets of the 
local Roskomnadzor office is Dmitry Vysotksy, 
the chief editor of SeverPost. Vysotksy is con-
fident that local Roskomnadzor officials are 
determined to close down his news agency af-
ter he in September 2018 got as many as seven 
warnings from the government body. Another 
two warnings followed in the first two weeks 
of October. 

As noted by Vysotsky, it is the private and in-
dependent newspapers and agencies that are 
fined by Roskomnadzor, not the ones owned by 
regional authorities.

«What is now happening in the region with the 
independent press will clearly become a black 
spot in the history of Murmansk journalism,» 
Vysotsky writes. According to the editor, 
Murmansk has until now been a leading star in 
regional liberties, but is now haunted by a 
drive against alternative thinking.  4

It is increasingly resembling North Korea, 
Vysotsky argues. «Over all these years, people 
have liked us and disliked us, but repress us 
only for our opinions - that is totalitarianism 
and dictatorship of opinion.»

Vysotsky believes the situation is leading to 
fear and self-censorship among journalists. 
«What frightens me more than anything is the 
silent consent with the this lawlessness among 

local journalists and even the Murmansk unit 
of the Union of Russian Journalists,» he says. 
«The ombudsmen, members of parliament, ci-
vil society - everyone is frightened or to such a 
level controlled that they even are afraid to 
express their opinions.»

The increasingly repressive situation for the 
media was the reason why Yulia Latynina and 
several other prominent journalists in 2017 de-
cided to leave Russia. Latynina works for the 
Novaya Gazeta and is considered among the 
most experienced and outspoken journalists in 
the country. The renown reporter has covered 
numerous crisis and herself been exposed to 
critical situations. But today, things are diffe-
rent, she argues.

«Now, the situation has changed drastically. A 
tidal wave of violence has been unleashed, 
with the attacks around the film «Mathilda» 
being just one example,» she told newspaper 
the Moscow Times.

According to Latynina, «it’s not that Putin or 
the Kremlin are directly instigating these 
kinds of attacks. They are winking at those 
who want to organize them. They’re empowe-
ring “local talent,” and those people are given a 
free pass. Some of them are crazy.»

«What’s left is violence. When a regime starts 
failing, it will resort to violence for the simple 
reason that it is the only effective means of 
staying in power.»5

Fining media companies, 
blocking sites
Among the media companies that regularly has 
felt the repressive force of Roskomnadzor is 
independent regional news journal 7x7-journal. 
The company has over the last years repeatedly 
been fined by Roskomnadzor for reported irre-

 http://severpost.ru/read/70922/4

 https://themoscowtimes.com/articles/why-I-fled-russia-yulia-latynina-590105

https://themoscowtimes.com/articles/why-I-fled-russia-yulia-latynina-59010


gularities. Most of the fines have been minor 
and the company capable of bearing the costs.

However, in August 2018, the level of punish-
ment reached a new proportion, when the com-
pany was given a 840,000 ruble (€11.200) fine 
for the publishing of a blog post that included 
an interview with Mikhail Svetov, a leading 
member of the Russian Libertarian Party. 
According to the state media watchdog, the 
news journal «propagated illegal drug use» 
when it published the video interview with 
Svetov. 

Company director Pavel Andreev and the 7x7 
said the decision was «an act of 
censorship» and sent an appeal to the local city 
court of Syktyvkar, Komi Republic. According 
to the publisher, the Roskomnadzor was «try-
ing to close a news outlet that provides an are-
na of speech for people with different opi-
nions».6

The loss in court forced the small media com-
pany to pay the fine, one of the biggest ever 
issued by Roskomnadzor.

Not many weeks afterwards followed another 
record-beating fine, when newspaper Novoye 
Vremya (New Times) was given a 22 million 
rubles (€294.000) fine. Roskomnadzor said the 
newspaper had failed to accurately submit its 
financial results.  7

The positive part of the story is that both com-
panies quickly managed to pay their fines with 
help of crowd funding.

The media and internet sites that refuse to obey 
with the requests of Roskomnadzor face block-
ing. By January 2018, the number of websites 
and web pages blocked by Roskomnadzor to-
talled more than 330 thousand.8

In December 2018, the media regulators 
blocked one of the websites of Aleksey Naval-
ny and earlier the same year the MBK Today, a 
news site supported by Mikhail Khodorkovsky, 
was also blocked.  The latter reopened in late 9

2018.

According to human rights group Agora, there 
were recorded as many as 662,842 cases of in-
ternet censorship faced by Russian users in 
2018. That is almost a six-fold increase from 
2017. Censorship expanded from 26 to 41 Rus-
sian regions last year, the NGO said.10

It is the independent media that are repeatedly 
cracked down on by Roskomnadzor. The Rus-
sian state media goes free despite serious viola-
tions of basic ethical journalistic principles. 
Symptomatically, online publication InoSMI, a 
media run by Rossiya Segodnya, got no reac-
tion from Roskomnadzor when a reader in a 
comment suggested that Russian agents hunt 
down Barents Observer Editor Thomas Nilsen 
and give him a «cup of tea with polonium».11

Lately, media control agency has caught 
growing interest also in foreign media. On 10th 
of January 2019, Roskomnadzor issued an 
announcement to the BBC that it was laun-
ching an inspection into the British broadcas-
ter’s activities in Russia.

 https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/08/will-only-make-us-stronger-6

say-publisher-after-clampdown-independent

 https://www.novayagazeta.ru/articles/2018/10/27/78373-likvidatsionnye-shtrafy7

 https://reestr.rublacklist.net/8

 https://mbk.news/news/zablokiroval/9

 https://agora.legal/news/2019.02.05/Doklad-Agory-662-842-fakta-ogranicheniya-svobody-in10 -
terneta-zafiksirovany/883

 https://inosmi.ru/social/20170618/239612156.html#comments11

https://agora.legal/news/2019.02.05/Doklad-Agory-662-842-fakta-ogranicheniya-svobody-interneta-zafiksirovany/883
https://agora.legal/news/2019.02.05/Doklad-Agory-662-842-fakta-ogranicheniya-svobody-interneta-zafiksirovany/883
https://agora.legal/news/2019.02.05/Doklad-Agory-662-842-fakta-ogranicheniya-svobody-interneta-zafiksirovany/883
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/08/will-only-make-us-stronger-say-publisher-after-clampdown-independent
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/08/will-only-make-us-stronger-say-publisher-after-clampdown-independent
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/08/will-only-make-us-stronger-say-publisher-after-clampdown-independent


According to the state agency, the BBC Rus-
sian services might have violated Russian law 
with its coverage of the war in Syria. The 
media company has broadcasted «the ideologi-
cal positions of international terrorist organisa-
tions», the statement reads.12

Roskomnadzor has also engaged in a fight with 
Google. In November 2018, the agency fined 
Google after it had refused to comply with a 
legal requirement to remove certain entries 
from its search results. 

Similar pressure was launched against Face-
book and Twitter. In early 2019, Google re-
portedly started to remove certain entries 
from its search results in Russia, and by Fe-
bruary had deleted around 70 percent of the 
websites blacklisted by the authorities.13

Roskomnadzor against the 
Barents Observer
On the 28th January 2019, the turn came to the 
Barents Observer. The small independent 
newspaper based in Kirkenes, Norway, had 
earlier that same month published an interview 
with Dan Eriksson, a Sámi man from northern 
Sweden.

Eriksson had for years struggled to overcome 
taboo and prejudice connected with his homo-
sexuality. He was deeply depressed and twice 
tried to take his own life. According to Ros-
komnazor, the story included «prescriptions 
how to commit suicide».

The state agency argued that the story propaga-
tes suicide and that it is in conflict with Rus-
sian Federal Law «On Information, Informa-
tion Technologies and Information Protection».

The article had originally been published by 
Swedish newspaper Arjeplognytt. It was trans-
lated to both English and Russian and re-pub-
lished by the Barents Observer as part of Eyes 
On Barents, a media cooperation project sup-
ported by the Nordic Council of Ministers.

The Barents Observer was given 24 hours to 
un-publish the story, but refused to comply.

Editor Thomas Nilsen made clear that it was 
out of question to un-publish. «This is an im-
portant story to tell.  It is the media’s role to 
tell stories about people whose voices are 
suppressed or not recognized. This is a story 
about a brave man. We are proud to republish 
the interview by Arjeplognytt,» he underlined

On 19th February the newspaper became 
blocked on Russian territory.14

Mobilising the trolls
«Block this newspaper to hell,» says Vitaly Mi-
lonov. He is Member of the State Duma, Rus-
sia’s lower house of parliament, and known for 
his hardline stance on liberals and independent-
minded groups.

In an interview with the Federal News Agency, 
Milonov lashed out against the small English- 
and Russian-language newspaper, saying that it 
represents «degeneration and decay» and that 
«its ideology and its clients is based on people 
with queer psyche.»15

 https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news64684.htm 12

 https://www.rbc.ru/rbcfreenews/5c5befcc9a794796feed9aa7?utm_source=yxnews&utm_medi13 -
um=desktop

 https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2019/02/barents-observer-now-14

blocked-russia

 https://riafan.ru/1150406-tut-ne-nado-stesnyatsya-milonov-posovetoval-rkn-kak-reagirovat-na-15

gei-propagandu-norvezhskogo-izdaniya?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop 

https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news64684.htm
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2019/02/barents-observer-now-blocked-russia
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2019/02/barents-observer-now-blocked-russia
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2019/02/barents-observer-now-blocked-russia
https://riafan.ru/1150406-tut-ne-nado-stesnyatsya-milonov-posovetoval-rkn-kak-reagirovat-na-gei-propagandu-norvezhskogo-izdaniya?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop
https://riafan.ru/1150406-tut-ne-nado-stesnyatsya-milonov-posovetoval-rkn-kak-reagirovat-na-gei-propagandu-norvezhskogo-izdaniya?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop
https://riafan.ru/1150406-tut-ne-nado-stesnyatsya-milonov-posovetoval-rkn-kak-reagirovat-na-gei-propagandu-norvezhskogo-izdaniya?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop


According to Milonov, who is also a member 
of the parliament’s Foreign Affairs 
Committee, the Barents Observer must not 
only be blocked in Russia. In addition, also di-
plomatic measures should be taken.

«We must send them a note of protest, call in 
the ambassador of Norway and say: what you 
are doing can affect our relations, if you conti-
nue to produce this kind of materials for Russi-
ans in the Russian language.»

The attack against the Barents Observer by Mi-
lonov and his associates came just few days 
after Roskomnadzor had issued a warning 
against the small Norwegian newspaper.

The attack against the Barents Observer made 
headlines all over Scandinavia and leading 
Russian newspapers, among 
them Vedomosti, Novaya 
Gazeta, Interfax, Dozhd and MediaZona, re-
ported on the case.

On the other end, several hardline Russian 
media resources soon engaged in a campaign 
aimed at undermining the Norwegian media 
company. In the frontline of that campaign was 
the Federal News Agency, a news resource as-
sociated with Yevgeny Prigozhin, the contro-
versial Russian businessman believed to be a 
friend of President Vladimir Putin.

The Federal News Agency owns several more 
news resources, among them the Politika Se-
godnya, Ekonomia Segodnya and Narodnye 
Novosti, and also these resources published 
defaming stories about the Barents Observer.16

In an interview with Politika Segodnya on 12 
February, Aleksandr Malkevich, leader of Rus-

sia’s Public Chamber on information, media 
and mass communications, said that «it is time 
to set an example» against the Barents Obser-
ver.17

«We need one striking show of corporate pu-
nishment,» he underlined. «And if that will not 
be enough, then we will need to whip them two 
or three times,» he continued.

«We have to do it as tough as possible within 
the frames of our legislation, with the maxi-
mum level of demonstration and publicity.»

Interestingly, Malkevich is not only a represen-
tative of the Public Chamber, but also editor of 
news site USA Really, an initiative reportedly 
associated with that same Federal News 
Agency. In late December 2018, Malkevich 
was put on the US sanction list for attempts to 
interfere in elections.
According to RBC, the Federal News Agency 
and its subsidiaries all started up on the same 
address as the so-called Troll Factory in St.Pe-
tersburg.  «From the Troll Factory has grown a 
Media Factory,» the RBC reported in 2017.18

In a major investigative story, the RBC reveals 
how a comprehensive network of dubious news 
media has been built up around the «troll fac-
tory» in St.Petersburg. The holding includes as 
many as 16 online information resources, nine 
of them registered as news media, and they all 
have common leadership structures, and pro-
bable also the same investor, RBC reports.19

The holding is reported to have as many as 36 
million readers per month.

The owner of the news resource, Mr Prigozhin, 
is also believed to be associated with the so-
called Wagner Group, the quasi-independent 

 https://nation-news.ru/431367-zablokirovat-k-chertyam-sobachim-milonov-o-situacii-so-skan16 -
dalnoi-statei-russkoyazychnogo-norvezhskogo-resursa-k-kotoroi-est-voprosy-u-rkn?ut-
m_source=yxnews&utm_medium=desktop 

 https://polit.info/442267-malkevich-posovetoval-vyporot-norvezhskoe-smi-napisavshee-o-17

geya-samoubiice?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop

 https://www.rbc.ru/magazine/2017/04/58d106b09a794710fa8934ac18

 https://www.rbc.ru/magazine/2017/04/58d106b09a794710fa8934ac19

https://nation-news.ru/431367-zablokirovat-k-chertyam-sobachim-milonov-o-situacii-so-skandalnoi-statei-russkoyazychnogo-norvezhskogo-resursa-k-kotoroi-est-voprosy-u-rkn?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop
https://nation-news.ru/431367-zablokirovat-k-chertyam-sobachim-milonov-o-situacii-so-skandalnoi-statei-russkoyazychnogo-norvezhskogo-resursa-k-kotoroi-est-voprosy-u-rkn?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop
https://nation-news.ru/431367-zablokirovat-k-chertyam-sobachim-milonov-o-situacii-so-skandalnoi-statei-russkoyazychnogo-norvezhskogo-resursa-k-kotoroi-est-voprosy-u-rkn?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop
https://nation-news.ru/431367-zablokirovat-k-chertyam-sobachim-milonov-o-situacii-so-skandalnoi-statei-russkoyazychnogo-norvezhskogo-resursa-k-kotoroi-est-voprosy-u-rkn?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop
https://www.rbc.ru/magazine/2017/04/58d106b09a794710fa8934ac


military group that has engaged in a series of 
dubious operations in international conflict 
areas.20

«Scandinavia is next»
The blocking of the Barents Observer in Rus-
sia, as well as the slandering in media outlets, 
can be seen as a concerted effort by Roskom-
nadzor and the media resources of the Federal 
News Agency.

Part of that picture is Vitaly Milonov and other 
powerful representatives of the Russian estab-
lishment. In his interview with the Federal 
News Agency, Milonov makes clear that Scan-
dinavia should be a priority for upcoming Rus-
sian media initiatives abroad.

«Russia must respond to the expansion of im-
morality and promote its ideology in the 
West,» the State Duma representative says.

«Here is no reason for hesitation, yes - we are 
present in certain countries, but this presence is 
insignificant. For us, it is important not only 
with the USA and the UK, but also other 
countries, among them Scandinavia where al-
ternative voices are hard to hear.»

According to Milonov, state news agency 
Sputnik should now be given a stronger role in 
the Nordic region.

«Let them [Sputnik] unfold an information 
campaign and we must help them the best way 
we can.»

Concerted attack 
It is not the first time that the Barents Observer 
is under attack from Russian authorities. Alre-
ady in 2014, Mikhail Noskov, then Russia’s 
General Consul in Kirkenes, Norway, unlashed 
a harsh tirade against the newspaper after it had 
published an article that warned against possib-
le consequences for international cooperation 
in the North following Russia’s annexation of 
the Crimea.  21

Only a year later, the newspaper ended up in 
bitter conflict with the Norwegian Barents Sec-
retariat, the newspaper’s host organisation, as 
the latter refused to grant it free editorial rights. 
«We must make sure that they do not write 
anything that can harm cross-border coopera-
tion,» owner representative, now Member of 
Parliament, Runar Sjåstad said.  22

The editorial staff subsequently took the news-
paper out of the Secretariat and rebranded it as 
the Independent Barents Observer.

Then, in 2016, Barents Observer Editor Tho-
mas Nilsen was put on Russia’s so-called stop 
list of undesired Norwegian individuals in Rus-
sia. According to the FSB, Nilsen is considered 
a «threat to Russian national security».

The FSB refused to give Nilsen any further 
explanation, and the editor subsequently took 
the security service to court. After four rounds 
in Russian courts he took his case to the Rus-
sian Supreme Court. 

Following his loss in the highest Russian court 
in May 2018, Nilsen made clear that we would 

 https://www.bbc.com/news/amp/world-europe-4316769720

 https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barents_observer_-21

_prosessen_pdf_format_1.pdf 

 Ibid. 22

https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barents_observer_-_prosessen_pdf_format_1.pdf
https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barents_observer_-_prosessen_pdf_format_1.pdf
https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barents_observer_-_prosessen_pdf_format_1.pdf


take the case to the European Court of Human 
Rights.23

Nilsen demands that his expulsion from Russia 
by the FSB is declared illegal and the decision 
reversed.

«Journalism is no threat to any country’s natio-
nal security, on the contrary - it is a means that 
makes sure that the right questions are asked to 
people in powerful positions, and that they 
must face responsibility for their actions,» Nil-
sen said in a comment.

The FSB is afraid of free journalist investiga-
tions about its own dark sides, the editor ar-
gues.

«Over the years, I have written many stories 
about the way Russian citizens have been har-
assed and suppressed by the FSB, and this is a 
job of the media.»

«Of course, the FSB wants to stop the work of 
the Barents Observer,» he underlines.

The Norwegian newspaper has over the last 
years significantly enhanced its visibility in 
Russia. Several of Russia’s leading newspaper 
have increasingly used the Norwegian news 
maker as source of information for stories 
about Arctic developments and a Yandex News 
search gives more than 1,300 references to the 
Norwegian publication.

Negative stories are part of the picture. An ar-
ticle in Vecherny Murmansk, a newspaper ow-
ned by Murmansk city authorities, accused the 
Barents Observer for being «a pro-Nato publi-
cation» , and SM-News, a new media with 24

resemblance to the media factory of Prigozhin, 
said it is «a propaganda machine», whose sto-
ries periodically are quoted by «the so-called 

free Russian press» that is «dependent of oppo-
sition movements and foreign grants.»25

Information war
For the Kremlin, the state media are instru-
ments of top strategic importance, both in do-
mestic and foreign policy, and big resources 
are invested in their development.

Margarita Simonyan is Chief Editor of Russia 
Today, the government-funded international 
television network that since 2005 has delive-
red official Russian positions to global audien-
ces.

The state media are no less important than the 
Ministry of Defence, Simonyan argues. And 
like the Defence Ministry, the state media are 
ready for war, she told newspaper Kommersant 
in 2012.26

«Now we are not fighting with anyone, but in 
2008 we were fighting. The Ministry of Defen-
ce was fighting with Georgia and we were the 
ones that fought the information war, we were 
fighting with the whole Western world,» she 
underlined.

In addition to her editorial responsibilities for 
RT (Russia Today), Simonyan is also Chief 
Editor of Rossiya Segodnya, the media house 
managed by Dmitry Kiselyov. That includes 
also Sputnik, the state news agency and radio 
broadcaster that delivers news services in more 
than 40 languages. 

According to Simonyan, the RT is popular 
among people that are «tired of mainstream.» 
The channel has had major success among 

 https://thebarentsobserver.com/en/2018/05/supreme-court-sides-fsb-says-barents-observer-23

editor-poses-threat-russias-national-security 

 https://vmnews.ru/gorod/2018/04/13/gnezdo-internet-utok 24

 
25

https://sm-news.ru/news/analitika/norvezhskaya-propagandistskaya-mashina-v-deystvii-/ 

 https://www.kommersant.ru/doc/1911336 26

https://vmnews.ru/gorod/2018/04/13/gnezdo-internet-utok
https://thebarentsobserver.com/en/2018/05/supreme-court-sides-fsb-says-barents-observer-editor-poses-threat-russias-national-security
https://thebarentsobserver.com/en/2018/05/supreme-court-sides-fsb-says-barents-observer-editor-poses-threat-russias-national-security
https://thebarentsobserver.com/en/2018/05/supreme-court-sides-fsb-says-barents-observer-editor-poses-threat-russias-national-security
https://sm-news.ru/news/analitika/norvezhskaya-propagandistskaya-mashina-v-deystvii-/
https://www.kommersant.ru/doc/1911336


young people, as well as among wealthy peop-
le, she underlined in 2012.

At the same time, the chief editor admits that 
her channel has zero objectivity. There is no 
divide between state objectives and journalistic 
objectivity, she told Kommersant.

«Well, what kind of objectivity - where is it? 
When Russia is fighting we are of course fight-
ing on the side of Russia.»

An issue of national security
It is the West, and first of all the USA, that is 
the main target of RT, Sputnik and the other 
state-sponsored international media initiatives. 
And they have the full backing of the Kremlin. 

When RT in 2017 came under pressure from 
U.S authorities to register at the U.S Foreign 
Agent Registration Act (FARA), it soon beca-
me a top issue in a meeting in the Russian 
Security Council, the country’s top national 
security body.27

Over the last years, the media has increasingly 
stood in the frontline of the aggravating diplo-
matic disputes between Russia and the U.S. 

Maria Zakharova, the top press spokeswoman 
for the Russian Ministry of Foreign Affairs, in 
2017 and 2018 used practically all her weekly 
press conferences to hit against the western 
media and its journalists. 

«We are taking about a deliberate policy of 
pressure against Russian mass media», she said 

in September 2017. «Journalists are not getting 
accreditation, they are expelled and detained 
and the main reason reported is accusations of 
propaganda and even threats against national 
security.»28

Zakharova also accused US secret services of 
trying to recruit Russian journalists.  29

Following the foreign agent registration of RT 
and Sputnik in the USA, Russia with unprece-
dented speed adopted new legislation that 
aimed at U.S media channels like the Voice of 
America and Radio Free Europe. Few weeks 
later, the legislators adopted another bill that 
placed additional pressure on Russian media 
companies and individuals who receive money 
from abroad. That includes also bloggers and 
freelancers.30

According to the bill that was overwhelmingly 
approved by the MPs in a first reading, both 
private persons and media organizations that 
distribute foreign media contents and get mo-
ney from abroad can be stamped «foreign 
agents».31

The new laws are another blow to international 
cross-border journalism cooperation. 

Moscow says the new laws are responses to 
action taken by Washington. But the fear for 
the free and independent media appears to be 
the underlying motivation. 

In a report on Protection of State Sovereignty 
and Prevention of Interference in Internal Af-
fairs, published in 2018 by the Russian Federa-
tion Council, the western media and NGOs are 

 http://www.kremlin.ru/events/president/news/5573227

 http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/28

content/id/2856885#31 

 
29

http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/
content/id/2979640#27

 https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/01/moscow-makes-new-30

punch-against-west-and-its-media 

 http://sozd.duma.gov.ru/bill/345523-731

http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/2856885%2331
http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/2856885%2331
http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/2856885%2331
http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/2979640%2327
http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/2979640%2327
http://www.kremlin.ru/events/president/news/55732
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/01/moscow-makes-new-punch-against-west-and-its-media
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/01/moscow-makes-new-punch-against-west-and-its-media
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/01/moscow-makes-new-punch-against-west-and-its-media


presented as key threats to Russian national 
security.

The committee states that «anti-Russian pro-
western forces and their propagandists and agi-
tators have from the late 1980s intruded the 
domestic information-cultural space» and that 
media from the U.S. and also other Nato 
countries have played key roles.

Western media contents delivered in the Rus-
sian language are a key part of the problem, the 
reports concludes. According to the parliament 
committee, western countries actively engage 
in production of «direct and targeted propa-
ganda in Russian and the other languages used 
in the Russian Federation.»

Furthermore, the West also assert direct and 
indirect influence on Russian media, journa-
lists, bloggers «by means of propagandist cam-
paigns.»32

More positive news, please
In November 2018, Timofey Surovtsev trave-
led from Moscow to Murmansk and from there 
further to Kirkenes, the Norwegian town lo-
cated only few kilometers from the Russian 
border.
Surovtsev is leader of the newly established 
Eco-Press, a Russian association for ecological 
journalists. Among his travel companions were 
representatives from partner media Komsomol-
skaya Pravda, Moskovsky Komsomolets and 
news agency Regnum.33

The mission of Surovtsev and his new associa-
tion was clear; there is a need for the building 
of new and more powerful propaganda tools 
that can influence the media situation in the 

North. And that includes both the Russian and 
Nordic sides of the border.

The situation is most serious in the field of en-
vironmental journalism and the Barents region 
is an area of special concern, he made clear in 
his address delivered in Kirkenes.

«Russia needs to create popular and credible 
media resources abroad, primarily in the Ba-
rents region, where foreign media are already 
successfully operating in Russia,» Surovtsev 
underlined.

«We urgently need powerful propaganda 
resources that will aggregate information of the 
regional mass-media, Russian environmenta-
lists and transfer this information on the inter-
national level,» he added.  34

In the room was a sparse number of people, 
most of them representatives of the associa-
tion’s partner media in Moscow.

According to the Eco-Press leader, the Norwe-
gian press is not sufficiently objective. «We 
talk about Norway as if it does not have any 
problems and I know it is not true. When I read 
your [Norwegian] newspapers I can’t find in-
formation about Norway’s problems. But about 
our [Russian] problems you write regularly.»

Among the initiators of the Eco-Press is the 
Russian Union of Journalists.  Leader of the 35

Union, Vladimir Solovyov, is himself passiona-
te about the need for more good news about the 
Arctic.

There is too much negative news about Russia 
and developments in the North, Solovyov 
made clear as he in late December 2018 spoke 

 http://council.gov.ru/media/files/G6hNGZ3VbQNiMdZki1BKbrsrvuRxPwim.pdf32

 http://www.eco-pressa.ru/index.php/partnery33

 https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/11/powerful-propaganda-34

resources-needed-balance-barents-journalism

 http://ruj.ru/news/monitoring-media/soyuz-zhurnadistov-rossii-stal-odnim-iz-initsiatorov-soz35 -
daniya-obedineniya-eko-press/?sphrase_id=23280

http://council.gov.ru/media/files/G6hNGZ3VbQNiMdZki1BKbrsrvuRxPwim.pdf
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/11/powerful-propaganda-resources-needed-balance-barents-journalism
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/11/powerful-propaganda-resources-needed-balance-barents-journalism
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/11/powerful-propaganda-resources-needed-balance-barents-journalism


about the Arctic to a hall packed with Russian 
and international journalists.

The event was the Arctic Media World, a jour-
nalist congress, and the site was Salekhard, the 
capital of the Yamal-Nenets Autonomous Ok-
rug. In cooperation with the Ministry of For-
eign Affairs, the Union of Journalists and natu-
ral gas company Novatek, regional Yamal-Ne-
nets authorities had invited more than 200 
journalists to discuss the Arctic and regional 
media developments.

No expense was spared as the media represen-
tatives were first flown to new Arctic port of 
Sabetta and subsequently taken to the regional 
capital of Salekhard. It was a carefully planned 
event, staged with classy standards by a profes-
sional team of organizers to show off Russia’s 
biggest Arctic showcase projects, the oil and 
gas development in and around Yamal. 

According to Solovyov, it is time for more po-
sitive stories about the Russian Arctic. Journa-
lists are used to living with a kind of «break» 
inside, they are afraid of reporting about posi-
tive developments, he made clear.

«But we have to write also about the positive 
thing, Solovyov underlined. «There is a huge 
number of new industrial plants being built in 
the country, we have got the Sabetta, and we 
have to tell about this as much as we can and in 
the most interesting way possible.»36

In 2018, the Union of Journalists established a 
so-called Arctic Club that is to help bring out 
more good news from the region.

The Russian regional media initiatives in the 
North are well supported by the country’s aut-
horities, including the diplomatic offices.

In a statement from the Russian Embassy in 
Oslo in February 2018, the diplomats in Nor-

way not only promoted their own state media. 
They also highlighted the importance of sever-
al new Norwegian media, among them the Re-
sett, the Herland Report, as well as the websi-
tes and blogs of Pål Steigan and Bjørn Nistad 
and the Facebook page of Norwegian People’s 
Diplomacy.37

Among the established Norwegian media, the 
mentioned new information resources are 
viewed with great skepticism. 

According to Anders Giæver, political com-
mentator in Norway’s biggest newspaper VG, 
«the Herland Report, Steigan and Bjørn Nistad 
all have different standpoints and fight diffe-
rent battles, but can agree about this one thing: 
the [established] media are lying.»38

The Russian embassy says Norwegians are re-
gularly approaching the diplomatic station with 
dissatisfaction over the «anti-Russian tone in 
publications about Russia.»

«We are grateful for these addresses,» the em-
bassy says and adds that «society is tired of the 
black-and-white picture that is imposed by the 
established media.»

If you are interested in getting the real first-
hand information you should use the RT and 
Sputnik News, the embassy underlines. 

…

Russia’s official picture about itself and the 
world is painted by the state media. 

If you are trying to turn the picture you might 
soon find yourself in a brawl not only with the 
Russian diplomatic service, but also with Dmi-
try Kiselyov and his Rossiya Segodnya. And 
the Roskomnadzor.

 Quote recorded by author of this report36

 https://m.facebook.com/notes/russian-embassy-in-norway/russland-i-norske-media/37

1578728845581803/

 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gP7lXa/den-sinnssyke-fasen38

https://m.facebook.com/notes/russian-embassy-in-norway/russland-i-norske-media/1578728845581803/
https://m.facebook.com/notes/russian-embassy-in-norway/russland-i-norske-media/1578728845581803/
https://m.facebook.com/notes/russian-embassy-in-norway/russland-i-norske-media/1578728845581803/
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gP7lXa/den-sinnssyke-fasen

	Free media on the scaffold
	Barents Media Freedom 2019
	Preface. Journalism in region of change
	Time for execution
	«Renounce your freedom»
	Bolstering state media
	Narrowing the rights
	Fining media companies, blocking sites
	Roskomnadzor against the Barents Observer
	Mobilising the trolls
	«Scandinavia is next»
	Concerted attack
	Information war
	An issue of national security
	More positive news, please

